سایت ششم


استفاده از مطالب وبلاگ بدون ذکر منبع فقط با ذکر صلوات مجاز است

جهت شرکت در آزمون های آنلاین پایه ششم به

مرکزآزمون آنلاین سکوی ششم

مراجعه کنید.

 این پست ثابت است. مطالب جدیدرا در پست های پایین تر مطالعه نمایید.


برچسب‌ها:
[ سه‌شنبه ۳٠ آبان ۱۳٩۱ ] [ ۱۱:۱٩ ‎ب.ظ ] [ حسن حسنی ]
[ پنجشنبه ۴ آبان ۱۳٩۱ ] [ ٩:٠۳ ‎ب.ظ ] [ حسن حسنی ]

 سرگذشت برخی کودکان ونوجوانان واقعه عاشورا-تحقیق کنید درس ششم هدیه های آسمان 

یکى از جلوه ‏هاى باشکوه حرکت کاروان امام حسین علیه ‏السلام ، حضور کودکان همراه امام حسین علیه‏ السلام و خاندان مکرم ایشان است. این حضور شورانگیز به شکوه حرکت امام حسین علیه ‏السلام رنگ و بوى خاصى بخشید. برخى از این جلوه‏ ها عبارتند از:

على اصغر علیه ‏السلام:یکى از فرزندان امام حسین علیه ‏السلام نوزاد شیرخوارى بود که از تشنگى در روز عاشورا بى‏تاب شده بود. امام، خطاب به دشمن فرمود: «از یاران و فرزندانم، کسى جز این کودک نمانده است. نمى‏بینید که چگونه از تشنگى بى‏تاب است؟» در «نفس المهموم» آمده است که فرمود: «اِنْ لَمْ‏تَرْحَمُوُنى فَاْرحَمُوا هَذَا الطِّفْل» و در حال گفت ‏وگو بود که تیرى از کمان حرمله آمد و گوش تا گوش حلقوم على اصغر را درید. امام حسین علیه ‏السلام خون گلوى او را گرفت و به آسمان پاشید.

رقیه :دختر سه یا چهار ساله ابا عبداللّه ‏الحسین علیه ‏السلام است که در سفر کربلا، همراه اسیران اهل‏ بیت بود و در شام، شبى، پدر را به خواب دید و پس از بیدار شدن بسیار گریست و بى ‏تابى کرد. خبر به یزید رسید. به دستور او، سر امام علیه ‏السلام را نزد او بردند. رقیه از این منظره، بیشتر ناراحت و رنجور شد و همان روزها در خرابه شام (که محل اقامت موقت اهل‏بیت علیهم ‏السلام بود) جان داد.

امام محمدباقر علیه‏ السلام:تنها فرزند امام سجاد علیه‏ السلام بود. مادر بزرگوارش، فاطمه دختر امام حسن مجتبى علیه ‏السلام معروف به ام عبدالله است. در کربلا، سه سال و نیم بیشتر نداشت و حوداث خونین عاشورا و دوران اسارت را در حافظه خویش ثبت کرد.

قاسم بن الحسن:نوجوانى نابالغ بود که روز عاشورا در کربلا حضور داشت. وى فرزند امام ‏حسن علیه ‏السلام بود و برخى مادرش را رمله و برخى نفیله مى‏دانند. وى با اصرار زیاد، عمویش حسین علیه‏ السلام را راضى کرد تا به میدان برود.

حمید بن مسلم مى‏گوید:«در این گیر و دار بودیم که دیدم پسرکى به سوى ما مى‏آید که چهره‏ اش همانند پاره ماه بود. در دستش، شمشیرى و در تنش، پیراهنى و اِزارى و نعلینى پوشیده بود که بند یکى از آن دو پاره بود و فراموش نمى‏کنم که آن بند کفش پاى چپش بود. عمرو بن سعید بن نفیل ازدى از وى چون او را دید، گفت: «به خدا سوگند! اکنون بر او حمله مى‏برم.» به او گفتم: «سبحان الله! تو از این کار چه هدفى دارى؟ همان کسانى که دور او را گرفته ‏اند و حتى یک نفر از ایشان را باقى نمى‏گذارند، او را کفایت مى‏کنند.» گفت: «به خدا سوگند! من بر او حمله خواهم کرد». سپس بر او حمله کرد و پیش از آنکه این نوجوان روى برگرداند، با شمشیر چنان بر سرش کوبید که فرقش شکافته شد. پسرک با صورت به زمین افتاد و فریاد زد: «اى عمو جان!» و با این کلمه از حسین علیه‏ السلام یارى خواست.سپس حسین علیه‏السلام پیکر او را از زمین برداشت و به سینه چسبانید و به جانب خیمه ‏ها برد، درحالى‏که پاهاى آن نوجوان، به زمین کشیده مى‏شد و در کنار فرزند جوانش على اکبر و دیگر شهیدان خاندان خویش بر زمین نهاد.

عبد اللّه‏ بن حسن بن على علیه ‏السلام:وى نوجوان 11 ساله و فرزند امام حسن مجتبى علیه‏ السلام بود که روز عاشورا وقتى دید سید الشهداء علیه ‏السلام بر زمین افتاده است، براى دفاع از عموى مظلومش به سوى میدان شتافت و جنگید و عده ‏اى را کشت و با تیغ بحر بن کعب به شهادت رسید. برخى هم نقل کرده ‏اند، حرمله با شمشیر، دست او را که در آغوش عمویش حسین علیه ‏السلام قرار گرفته بود، برید و همان‏جا شهیدش کرد.

عون بن عبدا...:عون، فرزند حضرت زینب علیه  السلام در کربلا و روز عاشورا همراه مادرش، حضورى فعال داشت و به شهادت رسید. این نوجوان شجاع نزد امام آمد و با اصرار مادرش، حضرت اجازه فرمود که به میدان برود. وى شمارى از دشمنان را به هلاکت رساند و سرانجام به شهادت رسید. رجزى که در میدان جنگ مى‏خواند، چنین بود: «اگر مرا نمى‏شناسید من پسر عبداللّه‏ جعفرم همان که در بهشت با دو بال پرواز مى‏کند...».

محمد بن عبداللّه‏:محمد بن عون عبداللّه‏ نیز شجاعانه قدم به میدان گذاشت و خود را معرفى کرد و در یک نبرد سنگین، سه سوار و هجده پیاده از دشمنان خدا را به دوزخ فرستاد و سرانجام به شهادت رسید.

طفلان مسلم:محمد و ابراهیم، دو فرزند مسلم بن عقیل بودند که در حادثه کربلا اسیر شدند. ابن زیاد دستور داد آن ‏دو را زندانى کردند. این دو نوجوان نابالغ، مدت یک سال در زندان بودند. سپس با کمک «مشکور»، پیرمرد زندان‏بان که هوادار اهل‏ بیت بود، شبانه از زندان گریختند. شب به خانه زنى پناه بردند که شوهرش در سپاه ابن‏ زیاد بود. حارث، آن دو را کنار رود فرات برد و بى‏رحمانه سر از تنشان جدا کرد و پیکرشان را در فرات افکند و سرهاى آن دو را براى دریافت جایزه نزد ابن زیاد برد.

عمرو بن جُناده انصارى:از شهیدان نوجوان کربلا است که پدرش در رکاب سیدالشهداء علیه  ‏السلام شهید شد. او هنگامى که خواست به میدان برود، امام فرمود: «پدر این جوان کشته شد، شاید مادرش راضى نباشد که به میدان رود.» گفت: مادرم دستور داده که به میدان بروم و لباس جنگ بر من پوشانده است. او که 9 یا 11 ساله بود، به میدان رفت و رجز خواند و جنگید تا شهید شد.

عبداللّه‏ بن مسلم:عبداللّه‏، فرزند مسلم بن عقیل، نوجوانى بود که همراه دایى و مادرش در کربلا حضور داشت. مادر او رقیه، دختر على علیه ‏السلام است. عبداللّه‏ در روز عاشورا، با اجازه حسین علیه ‏السلام به میدان نبرد رفت و این رجز را خواند: «امروز پدرم، مسلم و جوانانى را که در راه دین رسول خدا صلى‏الله ‏علیه ‏و‏آله شهید شده ‏اند، ملاقات مى‏کنم«.عبدالله شمارى از مردان جنگىِ دشمن را در سه حمله از پاى درآورد و سرانجام به دست عمرو بن صبیح صیداوى و اسد بن مالک به شهادت رسید.

محمد بن مسلم:نوجوانى 12 یا 13 ساله بود که روز عاشورا در کربلا با امام حسین علیه ‏السلام شهید شد. پس از شهادت عبدالله بن مسلم، جوانان بنى ‏هاشم به طور دسته ‏جمعى، بى ‏اجازه بر دشمن حمله کردند. امام حسین علیه ‏السلام فریادى کشید و آنان را از حمله گروهى بازداشت و با صدایى رسا فرمود: «اى پسر عموهاى من! براى مرگ، شکیبا باشید.» جوانان اهل ‏بیت، دست از حمله برداشتند و بازگشتند، ولى در این فاصله، محمد بن مسلم (فرزند دیگر مسلم بن عقیل) به دست ابومرهم ازدى و لقیط بن ایاس جُهنى به شهادت رسید.

منبع:آموزگار پایه ی پنجم


برچسب‌ها: هدیه های آسمانی ششم دبستان
[ پنجشنبه ۴ آبان ۱۳٩۱ ] [ ٩:٠٠ ‎ب.ظ ] [ حسن حسنی ]

دانلود کتاب صوتی قرآن پایه ششم (کتاب گویا) 

1

 با کیفت بسیار خوب و با قرائت کاملاً آموزشی

تهیه شده توسط آموزگار پایه ششم دبستان شاهد (پسران) بندر انزلی

دانلود تمام درس‌ها با حجم ۱۵۷ مگابایت

برای دانلود درس به درس به ادامه مطلب مراجعه فرمایید


برچسب‌ها: دانلود , قرآن ششم دبستان
ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۴ آبان ۱۳٩۱ ] [ ۸:۵۵ ‎ب.ظ ] [ حسن حسنی ]


برچسب‌ها:
[ چهارشنبه ۳ آبان ۱۳٩۱ ] [ ۸:۴۱ ‎ب.ظ ] [ حسن حسنی ]

یکی از فعالیت هایی که در ساعت هنر می توان انجام داد اریگامی (کاغذ و تا ) است .  بچه ها از کار با کاغذ و ساخت حجم های جدید و زیبا احساس لذت می کنند. در طی فعالیت اریگامی، کنترل و دقت بچه ها افزایش می یابد و به علت تولید یک کار توسط خودشان ، خلاقیت و اعتماد به نفس شان نیز بالا می رود.مهارت هایی چون مشاهده ، استفاده از قیچی ، رنگ آمیزی و... نیز ارتقا می یابد. اگر کاغذ و تا در خاطرتان نمانده و در حد درست کردن یک موشک تسلط دارید خیالی نیست چراکه با دانلود  برنامه از اینجا راه و رسم کار به صورت تصویری آموزش داده می شود .بعد از درست کردن کار ، دانش آموزان می توانند  کارهای بیشتری برای تزیین دست ساخته انجام دهند.از این دست فعالیت ها، به عنوان تکلیف منزل نیز می توان   استفاده نمود.



برچسب‌ها: هنر ششم دبستان , دانلود
[ چهارشنبه ۳ آبان ۱۳٩۱ ] [ ۸:۱٠ ‎ب.ظ ] [ حسن حسنی ]

اسید استیک جز اسیدهای کربوکسیلیک می‌باشد و در نامگذاری آیوپاک به اسید اتانوئیک معروف است. این اسید دارای فرمول شیمیایی می‌باشد و در قسمت چشایی طعم ترشی، شبیه طعم سرکه می‌دهد.

استیک اسید یکی از ساده ترین کربکسیلیک اسید ها است. این اسید یک معرف شیمیایی مهم بوده و یک ماده شیمیایی صنعتی مورد استفاده در تولید مواد زیر است: پلی اتیلن ترفتالات که به صورت عمده در بطری های نوشابه استفاده می شود؛ سلولوز استات که به طور عمده در فیلم عکاسی استفاده می شود؛ پلی وینیل استات برای چسب چوب به علاوه فایبر ها و فابریک های مصنوعی. در خانه، استیک اسید رقیق برای باز کردن لوله ها استفاده می شود. در صنعت غذا، استیک اسید تحت کد افزودنی E260 به عنوان تنظیم اسیدی و به عنوان چاشنی استفاده می شود.

استیک اسید رقیق تولید شده توسط تخمیر طبیعی، سرکه نامیده می شود.باکتریهای مخمر سرکه به دلیل تمایل به تولید اسید استیک به این نام معروف شده اند. این باکتریها در مواد غذایی، آب و خاک یافت می‌شوند. اسید استیک بطور طبیعی از میوه‌ها و برخی مواد غذایی فاسد شده از فرایند تخمیر تولید می‌شوند و از قدیمیترین ترکیبات شیمیایی شناخته شده توسط انسان می‌باشد.

تولید بسیاری از بسیاری از ترکیبات شیمیایی، اسید استیک به عنوان یک واکنشگر شیمیایی به کار می‌آید. مهمترین کاربرد خاص اسید استیک در تولید استات وینیل تکپاره‌است، که بلافاصله پس از آن آنیدرید استیک و استر تولید می‌شود. میزان اسید استیک مورد استفاده در سرکه به نسبت اندک است.

در حالت سرکه و نیز در نمک‌سود کردن سایر سبزیجات، محلول‌های اسید استیکی (معمولا ۵ تا ۱۸ درصد اسید استیک، با درصدی که معمولا بر حسب جرم محاسبه می‌شود) بطور مستقیم به عنوان یک چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرکه خانگی اغلب رقیق‌تر است (۵ تا ۸ درصد اسید استیک)، ولی در نمک‌سود کردن غذاها برای مصارف تجاری، محلول‌های غلیظ تری مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان اسید استیکی که در سطح جهانی برای تولید سرکه مورد استفاده قرار می‌گیرد زیاد نیست اما از دیر باز این ماده یکی از پر کاربردترین مواد در تولید سرکه بوده‌است.

منبع:ویکیپدیا .برای دریافت اطلاعات کامل تر اینجا کلیک کنید.


برچسب‌ها: علوم تجربی ششم دبستان
[ چهارشنبه ۳ آبان ۱۳٩۱ ] [ ٧:۴۴ ‎ق.ظ ] [ حسن حسنی ]

دانلود نرم افزارهای فصل هفتم ریاضی ششم


برچسب‌ها: ریاضی ششم دبستان , دانلود
[ دوشنبه ۱ آبان ۱۳٩۱ ] [ ۸:۴۶ ‎ب.ظ ] [ حسن حسنی ]
[ دوشنبه ۱ آبان ۱۳٩۱ ] [ ۸:۳٩ ‎ب.ظ ] [ حسن حسنی ]

یار مهربان نوشته اند:

در فارسی پایه ششم در هر درس فارسی، قسمت مهارت های نوشتاری ،بخشی به نام کارگاه نویسندگیوجود دارد و در این جا یک ضرب المثل ،هماهنگ با محتوای فصل انتخاب شده است. ضرب المثل ها جمله های کوتاه و معمولا تصویری و سرشار از معانی و مفاهیم و حکمت هستند و ذهن زبان آموز را بارور و سیراب می سازند .به همین سبب در این قسمت هرکسی فهم و دریافت خود را از ضرب المثل می نویسد . 

این کار باعث می شود هم ضرب المثل در ذهن جایگر شده و به حافظه سپرده شود و هم دست مایه ای در گفتار و نوشتار باشد. 

لیست ضرب المثل هایی که در فارسی پایه ششم آمده است به ترتیب در ذیل می آید:

1 - از تو حرکت ،از خدابرکت

2 - شکرنعمت ،نعمتت افزون کند

3 - زبان سرخ ،سرسبز می دهد برباد 

 4 -  نوش دارو ؛ بعد از مرگ سهراب 

5  - تو نیکی می کن و در دجله انداز 

6  - کم گوی .و گزیده گوی چون در

 7- تا پول داری رفیقتم ، قربان بند کیفتم 

 8 - جایی که نمک خوردی ،نمکدان مشکن 

9 - کار نیکو کردن از پرکردن است

10  - مشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار بگوید.

11 - با دوستان بساز و بر دشمنان بتاز.

 12 - هرکه بامش بیش ،برفش بیشتر .

13  - مار گزیده از رریسمان سیاه و سفید می ترسد.

 14 - این دغل دوستان که می بینی ،مگسانند گرد شیرینی

15 - به پایان آمد این دفتر ،حکایت هم چنان باقی است. 

 در کتاب نوشتاری از دانش آموزان خواسته شده است که ضرب المثل را در یک بند ،توضیح دهند.تا پایان کتاب به همین صورت است . 

به فکر این بودم که ریشه ی این ضرب المثل ها را پیداکنم و خیلی هم گشتم به کتاب خانه ی عمومی و... مراجعه نمودم کتاب های زیادی هم پیداکردم ولی  متاسفانه این ضرب المثل هایی که من دنبالشان بودم را پیدانکردم در سایت ها نیز فقط نام ضرب المثل ها نوشته شده است و ریشه ی این ضرب المثل های پایه ششم را به جز یکی پیدا نکردم به فکرم رسید از شما دوستان مهربانم که همیشه یار و یاورم بودید و با نظرات ارزشمندتان باعث دلگرمی من می شوید کمک بگیرم . بنابراین از همه ی دوستان عزیزم خواهش می کنم اگر ریشه ی ضرب المثل را می دانند و یا کتاب خوبی دارند معرفی نمایند و یا سایت خوبی دیده اند معرفی کنند تا همه استفاده نماییم . 

مادر کلاس ششم درباره ی ریشه  ی ضرب المثل ها  به دانش آموزان نمی گوییم  و از آنها نمی خواهیم ولی خوب ممکنه یکی از دانش آموزان  از ما بپرسدو وظیفه ی ما به عنوان یک معلم اینست که حداقل ریشه ی این 14 ضرب المثل رابدانیم . 

در ادامه مطلب ریشه ضرب المثل، زبان سرخ ،سر سبز می دهد بر باد را بخوانید.

هم چنین در سایت سارا می توانید به ریشه ی بعضی ضرب المثل های ایرانی دست یابید.

موضوعات سکوی ششم
/ 0 نظر / 13 بازدید